مملكة ومنتديات الحب

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي سنتشرف بتسجيلك شكرا ادارة منتديات مملكة حبيب

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

مملكة ومنتديات الحب

عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة المنتدي سنتشرف بتسجيلك شكرا ادارة منتديات مملكة حبيب

مملكة ومنتديات الحب

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مملكة ومنتديات مرام الرومنسيه

{{{ بدك تضحك معنا ...اجمل نكت 2011 }}}
•واحد اشترى غسالة فول أوتوماتيك مراته عزمت الجيران علشان يشوفوها ز تغيظهم حطت في الغسالة 20 كيلو غسيل والغسالة المسكينة بتاخد بس 7 كيلو وشغلتها والجيران باركولها وعزمتهم على كوباية شاي وبعد شوية الغسالة بدأت تنشف…… الغسيل ومن كتر الحمل عليها قعدت تتحرك ناحية البلكونة شفتها مرات صاحبنا قامت جريت عليها وقالت لها والله ماانت نشره الغسيل أنا اللي حنشره •مره واحد مستعبط اتجوز وحده مستعبطه… خلفو عيال مستهبله… استعبط الاب وعمل نفسه ميت..استهبلو العيالودفنوه. •واحدة مصرية ماشية في امريكا فواحد عاكسها فقالتلو: ((collect your self azarwise I will collect za street on you , your mother’s soul )) الترجمة بالعربي : لم نفسك بدل ما ألم الشارع عليك يا روح أمك •مدرس انجليزي بيقول لطالب لو عايز تقول لواحد تعالا هنا بالانجليزي حتقولو إيه ؟ قالو حقوله : كام هير ، قالو طب لو عايز تقولو يرجع تاني حتقولو إيه ؟؟ قالو : الف من الناحية التانية واقولو : كام هير . •مره جماعه مساطيل قاعدين فى خيمه ليها بابين بيحششوا وكانوا عايزين كبريت راحوا بعتوا واحد ( مسطول طبعا ) يجبلهم كبريت راح خارج من الباب ودخلهم من الباب التانى وسالهم: الاقى معاكم كبريت . قالولوا تعال اقعد احنا لسه باعتين واحد يجيب لما يجى ابقى خد منه •حمار وحشي و حمار عادي كانوا بيتسابقوا اول ما بدء السباق الحمار الوحشي جري والعادي متحركشي سالوه مجرتش ليه قالهم و الله ما انا متحرك من مكاني الا لما تجيبولي ترينج زيه •مره مدرس بيسأل الطالبه بتعملو ايه لما بتروحو…؟واحد قال انا بروح اتفرج على التليفزيون وانزل لاحمد بتاع الحشيش…والثانى قاله انا يروح العب كوره واروح لاحمد بتاع الحشيش… والثالث قاله انا بروح اصلى وافرأ قرأن واذاكر… فا المدرس فرح اوى وخده بالحضن وسأله انت اسمك ايه؟ قاله انا احمد بتاع الحشيش •احدة رايحة تشترى بغبغان الراجل قالها دا بغبغان جامد ترفعى رجليه اليمين يقولل اغنية لتامر حسني ترفعى رجليه الشمال يغنى لعمرو دياب قالتله ولو رفعت رجليه الاتنين هيعمل ايه رد الغبغان وقال هقع ياروح امك •مرة واحد سافر لأمريكا ولما رجع اصحابه سألوه :ايه ايه الي لفت نظرك هناك,فقال:انا شوفت العجب في امريكا تخيلو العيل الي عندو تلات سنين بيتكلم انجليزي •احد بيقول لصاحبه: شايف الست اللى واقفة هناك دى؟بتضرب كل يوم جوزها بالجزمةقال له: وعرفت ازاي؟رد: أصلها مراتي •واحد بلدياتنا واقف بيقلع هدومه فى ميدان التحرير .ولما الناس سألوه بتعمل ايهقالهم اصل الكمسرى قالى عشان اروح شبرا لازم اغير فى التحرير
•سألوا دلوعة مسطولة يعنى ايه عزاء قالتلهم يعنى بارتى حزين بيوزعوا فيه قهوة دايت . •مسطول اتقدم لواحدة قالتله اسفة جوايا شخص تانى قالها بلاش فلسفة و قولى انك حامل . •مرة واحد مسطول مروح البيت وبقالو ساعة مش عارف يفتح الباب مراتة من البلكونة بتقولو ارميلك المفتاح قالها لا المفتاح معاية ارميلى خرم الباب •مسطول بتمدحه خطيبته وتقول له: أنت بطل شجاع وفارس الفرسان.قالها:طب تعرفى كمان إني كنت شهيد في حرب 73 ؟ •خمسة مساطيل بيصلوا واحد عطس قال: الحمد لله. ……قال الثاني: يرحمك الله. ….. قال الثالث: ما ييفعش تتكلمو! ….قال الرابع: كل صلاتكم غلط! …..قال الخامس: الحمد لله أنا ما تكلمتش . •مرة واحد بيروح بيته كل يوم سكران قام من النوم الصبح وقال لمراتة انتى يا ولية كل يوم تسيبى نور الحمام منور، مراته ردت عليه اتنيل انت اللي كل يوم بتخش الثلاجة •اتنين مساطيل ركبوا اتوبيس بدورين اللي فوق سأل اللي تحت انتوا ماشيين بسرعة كام؟ قاله 80 و انتوا؟ قاله لا إحنا السواق لسة ماجاش. •عريس مسطول على الآخر في يوم فرحه..بعد المعازيم مامشيوا دخل البيت لقى العروسة قاعدة، قال والله انا كنت عارف في الهيصة دي هاينسوا حد! •مسطول قابل واحد صاحبه متغاظ من امريكا، المسطول حب يهدي صاحبه، قاله شوف امريكا من غضب ربنا عليها خلاها هناك فى آخر الدنيا لكن مصر يادوبك ساعتين بالبيجو •محشش قطع رأس أخوه وهو نايم…وقعد يضحك ويقول: هيتجنن لما يصحى الصبح وميلقهاش !! •واحد غبي كان بيدق مسمار في الحيطه فوقع فقاله تعالى ما جاش، تعالى ما جاش، قام جاب شويه مسامير ورماهم عليه وقالهم…هاتووووووه •مرة واحد غبي ضاعت محفظته راح القسم عمل محضر الظابط بيقولوا ماتقلقش يابلدينا هنجبهالك من تحت الأرض وبعد ما خرج من القسم شاف الناس بيحفروا للخط بتاع المترو راح قايلهم الهمة يارجالة سودة وبسوستة •مرة اثنين مساطيل قاعدين على القهوة فواحد بيقول للتانى فيك من يكتم السر ، فقالة فى بير ، قالة بصراحة محتاج عشرة جنية قام المسطول التانى لافف وشه وقايل ولا كأنى سمعت حاجة
•في واحد راح يستقبل ابن عمه في المطار المهم وهم راجعين من المطار بيسأله: انت بقا لك عشر سنين في أمريكا… كنت بتدرس ايه؟ رد عليه ابن عمه : كنت بدرس علم المنطق قاله : ايه هو علم المنطق؟ رد عليه:صعب اللي درسته فى عشر سنوات اشرحهولك فى ساعه بس انا هاديك مثال على المنطق. قاله : اوكي سأله ابو المنطق : انتوا عندكم كلب في البيت صح؟ رد عليه: ايوة عندنا قاله: ادام عندكم كلب اكيد انكم عاملين له بيت فى الحوش رد عليه: صح عاملين قاله : مادام انه عندكم حوش اكيد انكم عايشين في فيلا رد عليه: صح إحنا عايشين في فيلا مدام انكمعايشين في فيلا اكيد ان ابوك غني رد عليه:صح ابويا غني قاله: مدام انه ابوك غني اكيد ان امك تقعد في البيت يعنى مش محتاجه تشتغل رقاصة عشان تجيب فلوس رد عليه: صحيح امي قاعدة في البيت قاله : هذا هو المنطق , انك تبني شيء علي شيء من وجود الكلب في بيتكم استنتجنا ان امك مش رقاصة ردعليه :ياااااااااااا هو ده المنطق؟ المهم …. صاحبنا راح عند صحابه باليل وحب يتفلسف عليهم وسالهم ياشباب تعرفون ايه هو المنطق ؟ رد واحد لا والله ما نعرفش قال : انا اقلكم ، سأل صاحبه: انتوا عندكم كلب في البيت ؟ رد عليه صاحبه : لا ما عندناش ، قاله : تبقى امك رقاصة •محششين قعدين واحد نط وقال: كبسه في صوت بوليس انتو سمعين؟ … قالو: سمعين… تمنين… تسعين… راح مصرخ وقال: اعملو حاجه دول زنؤونا قالو: زنؤنا… زناتانيه… زناتالته خدتهم الشرطه وقال للشله: اوعي حد فيكم يجيب سيرتي قالو: سيرتي… فورتي… فيفتي •إتصلت سيدة بالشرطة لتشكو ابن الجيران الذي يتحرش بها . جاء الشرطي ليتأكد من البلاغ : ــ ايه يا ستي المشكلة ؟ ــ ابن الجيران يا باشا بيطلع لي عريان كل ما اطلع انشر الغسيل فوق السطوح . فصعد معها فوق السطح ليعاين بنفسه . ــ فين يا ستي ؟ ــ اطلع فوق البرميل ده يا باشا وبعدين بص في الخرم اللي في الحيطة ده وانت تشوف سفالته ! •واحد انجليزي وواحد فرنساوي وواحد صيني راحوا يجربوا صدى الصوت الانجليزي قال هاللو فرد عليه صدى الصوت و قال: هالوووو هالوووو هالوووو الفرنساوى قال بنجور رد عليه صدى الصوت و قال: بنجوووور بنجوووور بنجوووور الصينى قال شونجا كونجا هونجاهى فرد عليه صدى الصوت و قال: ايييييييه ايييييييه ايييييييه •اتنين محششين بيتفرجو على ماتش فالمزيع بيقول ‘دربكه فى الدفاع، دربكه فى خط الوسط، دربكه فى الهجوم، أوبااااا جوة الجون’ فالمحشش قال لزميله ‘إلظاهر ان دربكه ده لعيب ميه ميه •اتنين محششين طالعين في الأسانسير واحد بيقول للتانى ‘هو الاسانسير بطىء كده ليه؟’ قاله ‘يمكن طالع على السلم’ •خروف بيسأل خروف ‘مر عيدين ومذبوحكش ليه؟’ قال اصل انا متسجل في شهاده الميلاد حمار •مره صرصار طلع من الخلاط قال يخرب بيت إللى يدخل الملاهى تانى •محشش قالو له ايه رأيك في الزواج المبكر قال يعني الساعه كام •نمله ماتت على الشط فبيسألو محشش تعتقد ليه ماتت؟ قال ضحايا تايتنك

2 مشترك

    أولا: تعريفها وحكمها ازكا

    seef
    seef
    نائب المدير
    نائب المدير


    عدد المساهمات : 62
    تاريخ التسجيل : 23/08/2010
    العمر : 39
    الموقع : بلزما

    أولا: تعريفها وحكمها ازكا Empty أولا: تعريفها وحكمها ازكا

    مُساهمة من طرف seef الجمعة سبتمبر 03, 2010 9:32 am

    أولا: تعريفها وحكمها

    1- أولا: تعريفها وحكمها

    1- [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر أو صدقة الفطر هي الزكاة التي سببها الفطر من
    رمضان. فرضت في السنة الثانية للهجرة، أي مع فريضة
    الصيام. وتمتاز عن الزكوات الأخرى بأنها مفروضة على
    الأشخاص لا على الأموال.
    2- واتفق جمهور العلماء أنها فريضة واجبة،
    لحديث ابن عمر:
    "أن رسول الله صلى الله عليه وسلم فرض [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر من
    رمضان صاعاً من تمر أو صاعاً من شَعير على كلّ حرٍّ أو عبد أو
    أمة".
    3- وقد بيّن رسول الله صلى الله عليه وسلم حكمتها وأنها طهرة
    للصائم من اللَّغو والرَّفث اللذين قلَّما يسلم صائم منهما، وهي
    طُعمة للمساكين حتى يكون المسلمون جميعاً يوم العيد في فرح
    وسعادة.


    ثانياً: على من تجب؟

    1- تجب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر على كل مسلمٍ عبدٍ أو حرٍّ، ذَكرا كان أو
    أنثى، صغيرا أو كبيرا، غنيا أو فقيرا. ويخرجها الرجل عن نفسه
    وعمَّن يعول، وتخرجها الزوجة عن نفسها أو يخرجها زوجها
    عنها. ولا يجب إخراجها عن الجنين وإن كان يستحب ذلك عند
    أحمد بن حنبل رضي الله عنه.
    2- وقد اشترط الجمهور أن يملك المسلم مِقدار الزكاة فاضلاً عن
    قوته وقوت عياله يوم العيد وليلته،
    وعن سائر حوائجه الأصلية.
    والدَّين المؤجل لا يؤثر على وجوب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر بخلاف الدَّين
    الحالّ (الذي يجب تأديته فوراً).

    ثالثاً: مقدار [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر ونوعها

    1- اتفق الأئمة الثلاثة: مالك والشافعي وأحمد، ومعهم جمهور
    العلماء، أن [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر صاع من تمر أو شعير أو زبيب أو أقِط أو
    قمح، أو أي طعام آخر من قوت البلد، وذلك لحديث ابن عمر
    المذكور آنفاً، ولحديث أبي سعيد الخدري: "كنا نُخرج [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر
    إذ كان فينا رسول الله صلى الله عليه وسلم صاعاً من طعام، أو
    صاعاً من تَمر، أو صاعاً من شَعير، أو صاعاً من زَبيب، أو
    صاعاً من أقِط، فلم نزل كذلك

    حتى نزل عَلينا معاوية المدينة، فقال:
    إني لأرى مُدَّين من سَمراء الشام -أي قمحها- يعدل صاعاً من
    تمر فأخذ الناس بذلك" رواه الجماعة.
    وقال الأحناف:
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر صاع من كل الأنواع، إلاّ القمح،
    فالواجب فيه نصف صاع.
    والأحوط اعتماد الصاع من كل الأنواع.
    2- والصاع أربع حفنات بكفَّي رجل معتدل الكفين،
    أو أربعة أمدد، لأن المدّ هو أيضاً ملء كفي الرجل المعتدل،
    والصاع من القمح يساوي تقريباً 2176 غراماً،
    أما من غير ذلك فقد يكون أكثر أو أقل.
    3- وتخرج [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر من غالب قوت البلد، أو من غالب قوت
    المزكي إذا كان أفضل من قوت البلد،
    وهذا رأي جمهور الفقهاء والأئمة.
    4- ويجوز أداء قيمة الصاع نقوداً فهي أنفع للفقير،
    وأيسر في هذا العصر، وهو مذهب الأحناف
    وروي عن عمر بن عبد العزيز والحسن البصري.

    رابعاً: وقتها

    1- تجب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفِطر بغروب آخر يوم من رمضان،
    عند الشافعية،
    وبطلوع فجر يوم العيد عند الأحناف والمالكية.
    2- ويجب إخراجها قبل صلاة العيد لحديث ابن عباس، ويجوز
    تقديمها من أول شهر رمضان عند الشافعي،

    والأفضل تأخيرها إلى ما قبل العيد بيوم أو يومين،
    وهو المعتمد عند المالكية،

    ويجوز تقديمها إلى أول الحول عند الأحناف؛لأنها زكاة.

    وعند الحنابلة يجوز تعجيلها من بعد نصف شهر رمضان.
    خامسا: لمن تصرف [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر

    1- وقد أجمع العلماء أنها تصرف لفُقراء المسلمين،
    وأجاز أبو حنيفة صرفها إلى فُقراء أهل الذمة.
    2- والأصل أنها مفروضة للفقراء والمساكين،
    فلا تعطى لغيرهم من الأصناف الثمانية،
    إلاّ إذا وجدت حاجة أو مصلحة إسلامية.
    وتصرف في البلد الذي تؤخذ منه،

    إلاّ إذا لم يوجد فقراء فيجوز نقلها إلى بلد آخر.
    3- ولا تصرف [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر لمن لا يجوز صرف [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]المال إليه،
    كمرتد أو فاسق يتحدى المسلمين،
    أو والد أو ولد أو زوجة.

    ******
    الفطر أو صدقة الفطر هي الزكاة التي سببها الفطر من
    رمضان. فرضت في السنة الثانية للهجرة، أي مع فريضة
    الصيام. وتمتاز عن الزكوات الأخرى بأنها مفروضة على
    الأشخاص لا على الأموال.
    2- واتفق جمهور العلماء أنها فريضة واجبة،
    لحديث ابن عمر:
    "أن رسول الله صلى الله عليه وسلم فرض [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر من
    رمضان صاعاً من تمر أو صاعاً من شَعير على كلّ حرٍّ أو عبد أو
    أمة".
    3- وقد بيّن رسول الله صلى الله عليه وسلم حكمتها وأنها طهرة
    للصائم من اللَّغو والرَّفث اللذين قلَّما يسلم صائم منهما، وهي
    طُعمة للمساكين حتى يكون المسلمون جميعاً يوم العيد في فرح
    وسعادة.


    ثانياً: على من تجب؟

    1- تجب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر على كل مسلمٍ عبدٍ أو حرٍّ، ذَكرا كان أو
    أنثى، صغيرا أو كبيرا، غنيا أو فقيرا. ويخرجها الرجل عن نفسه
    وعمَّن يعول، وتخرجها الزوجة عن نفسها أو يخرجها زوجها
    عنها. ولا يجب إخراجها عن الجنين وإن كان يستحب ذلك عند
    أحمد بن حنبل رضي الله عنه.
    2- وقد اشترط الجمهور أن يملك المسلم مِقدار الزكاة فاضلاً عن
    قوته وقوت عياله يوم العيد وليلته،
    وعن سائر حوائجه الأصلية.
    والدَّين المؤجل لا يؤثر على وجوب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر بخلاف الدَّين
    الحالّ (الذي يجب تأديته فوراً).

    ثالثاً: مقدار [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر ونوعها

    1- اتفق الأئمة الثلاثة: مالك والشافعي وأحمد، ومعهم جمهور
    العلماء، أن [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر صاع من تمر أو شعير أو زبيب أو أقِط أو
    قمح، أو أي طعام آخر من قوت البلد، وذلك لحديث ابن عمر
    المذكور آنفاً، ولحديث أبي سعيد الخدري: "كنا نُخرج [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر
    إذ كان فينا رسول الله صلى الله عليه وسلم صاعاً من طعام، أو
    صاعاً من تَمر، أو صاعاً من شَعير، أو صاعاً من زَبيب، أو
    صاعاً من أقِط، فلم نزل كذلك

    حتى نزل عَلينا معاوية المدينة، فقال:
    إني لأرى مُدَّين من سَمراء الشام -أي قمحها- يعدل صاعاً من
    تمر فأخذ الناس بذلك" رواه الجماعة.
    وقال الأحناف:
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر صاع من كل الأنواع، إلاّ القمح،
    فالواجب فيه نصف صاع.
    والأحوط اعتماد الصاع من كل الأنواع.
    2- والصاع أربع حفنات بكفَّي رجل معتدل الكفين،
    أو أربعة أمدد، لأن المدّ هو أيضاً ملء كفي الرجل المعتدل،
    والصاع من القمح يساوي تقريباً 2176 غراماً،
    أما من غير ذلك فقد يكون أكثر أو أقل.
    3- وتخرج [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر من غالب قوت البلد، أو من غالب قوت
    المزكي إذا كان أفضل من قوت البلد،
    وهذا رأي جمهور الفقهاء والأئمة.
    4- ويجوز أداء قيمة الصاع نقوداً فهي أنفع للفقير،
    وأيسر في هذا العصر، وهو مذهب الأحناف
    وروي عن عمر بن عبد العزيز والحسن البصري.

    رابعاً: وقتها

    1- تجب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفِطر بغروب آخر يوم من رمضان،
    عند الشافعية،
    وبطلوع فجر يوم العيد عند الأحناف والمالكية.
    2- ويجب إخراجها قبل صلاة العيد لحديث ابن عباس، ويجوز
    تقديمها من أول شهر رمضان عند الشافعي،

    والأفضل تأخيرها إلى ما قبل العيد بيوم أو يومين،
    وهو المعتمد عند المالكية،

    ويجوز تقديمها إلى أول الحول عند الأحناف؛لأنها زكاة.

    وعند الحنابلة يجوز تعجيلها من بعد نصف شهر رمضان.
    خامسا: لمن تصرف [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر

    1- وقد أجمع العلماء أنها تصرف لفُقراء المسلمين،
    وأجاز أبو حنيفة صرفها إلى فُقراء أهل الذمة.
    2- والأصل أنها مفروضة للفقراء والمساكين،
    فلا تعطى لغيرهم من الأصناف الثمانية،
    إلاّ إذا وجدت حاجة أو مصلحة إسلامية.
    وتصرف في البلد الذي تؤخذ منه،

    إلاّ إذا لم يوجد فقراء فيجوز نقلها إلى بلد آخر.
    3- ولا تصرف [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر لمن لا يجوز صرف [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]المال إليه،
    كمرتد أو فاسق يتحدى المسلمين،
    أو والد أو ولد أو زوجة.

    ******
    رمضان. فرضت في السنة الثانية للهجرة، أي مع فريضة
    الصيام. وتمتاز عن الزكوات الأخرى بأنها مفروضة على
    الأشخاص لا على الأموال.
    2- واتفق جمهور العلماء أنها فريضة واجبة،
    لحديث ابن عمر:
    "أن رسول الله صلى الله عليه وسلم فرض [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر من
    رمضان صاعاً من تمر أو صاعاً من شَعير على كلّ حرٍّ أو عبد أو
    أمة".
    3- وقد بيّن رسول الله صلى الله عليه وسلم حكمتها وأنها طهرة
    للصائم من اللَّغو والرَّفث اللذين قلَّما يسلم صائم منهما، وهي
    طُعمة للمساكين حتى يكون المسلمون جميعاً يوم العيد في فرح
    وسعادة.


    ثانياً: على من تجب؟

    1- تجب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر على كل مسلمٍ عبدٍ أو حرٍّ، ذَكرا كان أو
    أنثى، صغيرا أو كبيرا، غنيا أو فقيرا. ويخرجها الرجل عن نفسه
    وعمَّن يعول، وتخرجها الزوجة عن نفسها أو يخرجها زوجها
    عنها. ولا يجب إخراجها عن الجنين وإن كان يستحب ذلك عند
    أحمد بن حنبل رضي الله عنه.
    2- وقد اشترط الجمهور أن يملك المسلم مِقدار الزكاة فاضلاً عن
    قوته وقوت عياله يوم العيد وليلته،
    وعن سائر حوائجه الأصلية.
    والدَّين المؤجل لا يؤثر على وجوب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر بخلاف الدَّين
    الحالّ (الذي يجب تأديته فوراً).

    ثالثاً: مقدار [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر ونوعها

    1- اتفق الأئمة الثلاثة: مالك والشافعي وأحمد، ومعهم جمهور
    العلماء، أن [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر صاع من تمر أو شعير أو زبيب أو أقِط أو
    قمح، أو أي طعام آخر من قوت البلد، وذلك لحديث ابن عمر
    المذكور آنفاً، ولحديث أبي سعيد الخدري: "كنا نُخرج [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر
    إذ كان فينا رسول الله صلى الله عليه وسلم صاعاً من طعام، أو
    صاعاً من تَمر، أو صاعاً من شَعير، أو صاعاً من زَبيب، أو
    صاعاً من أقِط، فلم نزل كذلك

    حتى نزل عَلينا معاوية المدينة، فقال:
    إني لأرى مُدَّين من سَمراء الشام -أي قمحها- يعدل صاعاً من
    تمر فأخذ الناس بذلك" رواه الجماعة.
    وقال الأحناف:
    [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر صاع من كل الأنواع، إلاّ القمح،
    فالواجب فيه نصف صاع.
    والأحوط اعتماد الصاع من كل الأنواع.
    2- والصاع أربع حفنات بكفَّي رجل معتدل الكفين،
    أو أربعة أمدد، لأن المدّ هو أيضاً ملء كفي الرجل المعتدل،
    والصاع من القمح يساوي تقريباً 2176 غراماً،
    أما من غير ذلك فقد يكون أكثر أو أقل.
    3- وتخرج [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر من غالب قوت البلد، أو من غالب قوت
    المزكي إذا كان أفضل من قوت البلد،
    وهذا رأي جمهور الفقهاء والأئمة.
    4- ويجوز أداء قيمة الصاع نقوداً فهي أنفع للفقير،
    وأيسر في هذا العصر، وهو مذهب الأحناف
    وروي عن عمر بن عبد العزيز والحسن البصري.

    رابعاً: وقتها

    1- تجب [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفِطر بغروب آخر يوم من رمضان،
    عند الشافعية،
    وبطلوع فجر يوم العيد عند الأحناف والمالكية.
    2- ويجب إخراجها قبل صلاة العيد لحديث ابن عباس، ويجوز
    تقديمها من أول شهر رمضان عند الشافعي،

    والأفضل تأخيرها إلى ما قبل العيد بيوم أو يومين،
    وهو المعتمد عند المالكية،

    ويجوز تقديمها إلى أول الحول عند الأحناف؛لأنها زكاة.

    وعند الحنابلة يجوز تعجيلها من بعد نصف شهر رمضان.
    خامسا: لمن تصرف [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر

    1- وقد أجمع العلماء أنها تصرف لفُقراء المسلمين،
    وأجاز أبو حنيفة صرفها إلى فُقراء أهل الذمة.
    2- والأصل أنها مفروضة للفقراء والمساكين،
    فلا تعطى لغيرهم من الأصناف الثمانية،
    إلاّ إذا وجدت حاجة أو مصلحة إسلامية.
    وتصرف في البلد الذي تؤخذ منه،

    إلاّ إذا لم يوجد فقراء فيجوز نقلها إلى بلد آخر.
    3- ولا تصرف [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]الفطر لمن لا يجوز صرف [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]المال إليه،
    كمرتد أو فاسق يتحدى المسلمين،
    أو والد أو ولد أو زوجة.

    ******
    Admin
    Admin
    Admin
    Admin


    عدد المساهمات : 634
    تاريخ التسجيل : 21/08/2010
    العمر : 37

    أولا: تعريفها وحكمها ازكا Empty رد: أولا: تعريفها وحكمها ازكا

    مُساهمة من طرف Admin الجمعة سبتمبر 03, 2010 9:38 am

    احلا مشرف والله مشكور على الموضوع الرائع

      الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء مايو 01, 2024 6:54 pm